Käyttöehdot yritysasiakkaille
- Verkkokauppa
- Tilaaminen
- Maksutavat
- Tositteet
- Toimitustapa ja -kulut
- Toimitusaika
- Palautus- ja reklamaatio-ohjeet
VERKKOKAUPPA
Wihuri Metro-tukun verkkokauppa myy tuotteita yritys-ja yhdistysasiakkaille kaikkialle Suomeen ja noudattaa kaikessa toiminnassaan yleisiä tukkukauppaan, mainontaan ja markkinointiin liittyviä säännöksiä ja suosituksia.
Tuotteiden asiakaskohtaiset hinnat esitetään verottomina ja verollisina sisältäen voimassa olevan arvonlisäveron. Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimituskuluja. Myyjä pidättää itsellään oikeuden myös sovittujen hintojen tarkistukseen, mikäli valuuttakurssit, tuontimaksut tai muut myyjästä tai tavarantoimittajasta riippumattomat maksut, verot tai muut julkisoikeudelliset maksut muuttuvat. Mikäli verkkokaupan tuote- tai hintatiedoissa on selkeä inhimillinen virhe, pidätämme oikeuden olla lähettämättä tuotetta virheellisin tiedoin.
TILAAMINEN
Tuotteiden tilaaminen tapahtuu valitsemalla verkkokaupassa tuotteita ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö pankki- tai luottokortilla, tai pikatukussamme noudon yhteydessä pikatukun toimituksia varten tallennetulla pankki- tai luottokortilla tai laskulla. Ostoskorissa näytetään kaikki tilauksen tuotteet ja määrät sekä asiakaskohtaisesti mahdolliset maksutavat. Ostoskorissa voi muokata ostoskorin sisältöä, kuten muuttaa tilattuja määriä tai poistaa tuotteita ennen tilauksen hyväksymistä. Maksutavan valinta on tilaustapahtuman viimeinen vaihe ennen tilauksen hyväksymistä. Tilaus siirtyy käsittelyyn, kun tilaus on maksettu tai maksutavaksi on valittu lasku.
MAKSUTAVAT
KORTTIMAKSUT
Verkkokaupassa maksuvälineenä käyvät suomalaisen pankin myöntämät VISA- (Debit ja Credit), VISA Electron- ja MasterCard- (Eurocard, Maestro) kortit.
Kun käytät yhdistelmäkortin etupuolella olevaa 16 merkkiä pitkää korttinumeroa ja kortin takaa löytyvää kolmenumeroista tarkistuslukua, maksat ostoksesi credit-ominaisuudella. Jos haluat käyttää debit-ominaisuutta, tulee maksamisessa käyttää kortin kääntöpuolen vasemmasta alakulmasta löytyvää numerosarjaa. Ensimmäiset 16 numeroa toimivat korttinumerona ja kolme viimeistä tarkistuslukuna.
Varaamme maksutapahtuman yhteydessä maksukortilta tilauksen arvon lisäksi 15%:n ylimääräisen varauksen. Tämä toimenpide mahdollistaa esim. tilatulle vaihtuvapainoiselle kg-tuotteelle pienen vaihteluvälin tilatun ja toimitetun määrän välille. Ylimääräinen varaussumma purkautuu takaisin maksukortille, mikäli toimituksen lopullinen arvo jää alle alkuperäisen tilaussumman ja sen päälle varatun 15%:n ylimääräisen varauksen.
Maksukortin tiedot on mahdollista tallentaa toistuvaa käyttöä varten myös verkkomaksamisen yhteistyökumppanimme Verifone Finland Oy:n toteuttamaan tietoturvalliseen web-palveluun, joka nopeuttaa maksutapahtuman käsittelyä seuraavilla tilauskerroilla.
Korttimaksutapahtumasta muodostunut kuitti toimitetaan asiakkaalle tilatun kuorman yhteydessä.
Maksaminen verkkokaupassa on turvallista. Maksukorttitietoja ei tallenneta suoraan verkkokauppaan. Tiedot siirretään ainoastaan SSL-suojatun yhteyden ylitse palveluntarjoajan maksujärjestelmään. SSL-yhteys tarkoittaa, että tiedot kulkevat turvallisen yhteyden kautta, eivätkä ulkopuoliset tahot pääse lukemaan maksukortin tietoja. Maksukorttiostoissa teemme yhteistyötä auktorisoidun palveluntarjoajan kanssa. Palveluntarjoajamme käsittelee tietoja asianmukaisella tavalla ja noudattaa kansainvälisten luottokorttiyhtiöiden tietoturvastandardia (PCI DSS).
NOUTO JA MAKSU (YRITYSASIAKAS)
Pikatukun toimitusasiakas voi halutessaan valita toimituksen sijasta myös noudon omasta Metro-pikatukustaan ja maksaa tilauksen noudon yhteydessä pikatukun kassalle käteisellä, maksukorteilla tai valita maksutavaksi laskun, mikäli laskutuksesta on sovittu Wihuri Metro-tukun kanssa etukäteen. Käteis- tai maksukorttitapahtumasta tulostetaan asiakkaalle kuitti Metro-pikatukun kassalla.
LASKU (YRITYSASIAKAS)
Luotollinen asiakas voi valita maksutavaksi laskun. Laskutus tapahtuu sen jälkeen, kun tuotteet on toimitettu.
Lasku päivätään tilauksen toimituspäivälle tai seuraavalle mahdolliselle asiakaskohtaisen laskutusrytmin mukaiselle päivälle. Eräpäivä lasketaan sovitun maksuehdon mukaisesti ja lasku tulee maksaa viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä. Viivästyskorko eräpäivän jälkeen on 16 %.
Suosimme laskun lähetyksessä verkkolaskua. Verkkolaskutukseen siirtyminen nopeuttaa laskujen käsittelyä, säästää kustannuksia, tehostaa arkistointia ja vähentää virheitä. Verkkolaskutus on täysin turvallista ja soveltuu kaikenkokoisille yrityksille.
Verkkolaskutukseen siirtyminen on helppoa, eikä se edellytä sähköisen laskujenkäsittelyohjelman käyttöä yrityksessänne. Voit valita, toimitetaanko laskut laskunkäsittelyohjelmaanne vai e-laskuina suoraan verkkopankkiinne. Välitämme verkkolaskut TeliaSonera Finland Oyj:n kautta.
Siirtyäksenne sähköiseen laskutukseen, sopikaa ensin pankkinne tai verkkolaskuoperaattorinne kanssa verkkolaskujen vastaanottamisesta.
Verkkolaskutukseen siirtoa varten tarvitsemme seuraavat tiedot sähköpostilla osoitteeseen laskutus.metro@wihuri.fi:
- Yrityksen virallinen nimi ja asiakasnumero
- Y-tunnus
- Verkkolaskun vastaanottoon käytettävän operaattorin nimi (pankki tai verkkolaskuoperaattori)
- OVT–tunnus tai IBAN -muotoinen verkkolaskuosoite
- Yrityksen verkkolaskuyhteyshenkilön nimen
Lisätietoja verkkolaskutuksesta saat omasta pankistanne tai verkkolaskuoperaattoreilta. Laskutukseen liittyvät kysymykset ja verkkolaskutustiedot pyydämme toimittamaan osoitteeseen laskutus.metro@wihuri.fi.
TOSITTEET
Laskut, kuitit ja lähetteet ovat verkkokaupassamme asiakkaan nähtävillä tai uudelleentulostettavissa kolmen (3) kuukauden ajan tilauksen päiväyksestä.
TOIMITUSTAPA JA –KULUT
TOIMITUSASIAKKAILLEMME
Toimitusasiakkaillemme toimitamme TOP (nimetty toimituspaikka) Finnterms.
Myyjä toimittaa tavaran ostajalle luovuttamalla sen ostajalle nimetyssä määräpaikassa. Tuo paikka voi olla esim. ostajan varasto. Myyjä vastaa kaikista kustannuksista ja riskeistä sovittuun paikkaan saakka.
Ostaja maksaa myyjälle sovitun palkkion toimituspalveluista. Ostaja vastaanottaa toimituksen sovitulla paikalla.
PIKATUKKUASIAKKAILLEMME
Pikatukkuasiakkaille toimitamme joko TOP (nimetty toimituspaikka) Finnterms tai NOL Noudettavana lähettäjältä (nimetty paikka) Finnterms.
TOP (nimetty toimituspaikka) Finnterms:
Myyjä toimittaa tavaran ostajalle luovuttamalla sen ostajalle nimetyssä määräpaikassa. Tuo paikka voi olla esim. ostajan varasto. Myyjä vastaa kaikista kustannuksista ja riskeistä sovittuun paikkaan saakka.
Ostaja maksaa myyjälle sovitun palkkion toimituspalveluista. Ostaja vastaanottaa toimituksen sovitulla paikalla.
NOL Noudettavana lähettäjältä (nimetty paikka) Finnterms:
Myyjä luovuttaa tavaran ostajalle nimetyllä toimituspaikalla sovittuna ajankohtana. Myyjä maksaa kustannukset ja vastaa tavaralle aiheutuvista vahingoista, kunnes ostaja on noutanut tavarat.
Ostaja vastaanottaa toimituksen, kun myyjä luovuttaa tavaran hänelle nimetyllä paikalla sovittuna ajankohtana. Ostaja maksaa myyjälle sovitun palkkion noudon käsittelystä.
Ostaja maksaa kaikki kustannukset ja vastaa tavaralle aiheutuvista vahingoista sen jälkeen, kun hän ottanut tavarat vastaan nimetyllä toimituspaikalla.
TOIMITUSAIKA
Yritysasiakkaan toimitusaikaikkunamme on klo 7-14 välillä. Kuluttaja-asiakkaan toimitusajat sekä yritysasiakkaiden poikkeukset sovitaan erikseen.
PALAUTUS- JA REKLAMAATIO-OHJEET
Wihuri Metro-tukun palautus- ja reklamaatio-ohjeiden noudattaminen on kaikkien osapuolten edun mukaista ja takaa hyvityskäytäntöjen sujuvuuden. Ohjeiden noudattaminen mahdollistaa asiakkaallemme joustavan ja tehokkaan virheselvittelyn.
Ottaessanne yhteyttä asiakaspalveluumme palautus- ja reklamaatioasioissa, seuraavat tiedot ovat tärkeitä:
- Asiakasnumeronne
- Toimituksen lähetyslistan numero
- Toimituspäivämäärä
- Tuotteen ean-koodi
TOIMITUKSEN TARKASTAMINEN JA SIIHEN KOHDISTUVAT HUOMAUTUKSET
Asiakkaan on aina tarkastettava lähetysluetteloon merkittyjen kuljetusyksiköiden (lavat ja rullakot) määrät ja verrattava niitä toimitettuun määrään kuljettajan läsnä ollessa. Kaikki poikkeamat on merkittävä lähetyslistaan ja vahvistettava sekä asiakkaan että kuljettajan allekirjoituksin. Asiakkaan kuitattua kuorman vastaanotetuksi, siirtyy vastuu toimituksesta asiakkaalle.
Jos tavaroita vastaanotettaessa huomataan rikkoontumisia, tulee niistä tehdä merkintä kuljetusasiapapereihin ja vahvistaa tieto sekä asiakkaan että kuljettajan allekirjoituksin.
Hyvitystä pyydettäessä asiakkaan on aina ilmoitettava lähetyslistan numero, johon hyvitys kohdistuu. Mikäli tuotetta ei löydy lähetyslistalta, hyvitystä ei voida tehdä.
Asiakkaan on säilytettävä reklamoidut tuotteet ja sovittava Wihuri Metro-tukun asiakaspalvelun kanssa palautetaanko erä vai hävitetäänkö se. Tuotteet tulee palauttaa alkuperäisissä pakkauksissaan tai laatikoissaan. Jos palautettavaksi sovittua tuotetta ei palauteta, hyvitysvelvollisuus raukeaa.
Wihuri Metro-tukku ei ota vastuuta, mikäli tuote on tilattu väärin. Näin ollen Wihuri Metro-tukku ei ole velvollinen ottamaan tuotetta takaisin.
Palautettavaksi hyväksyttyjen tuotteiden hinnoista hyvitetään 80%.
Omavalvonnan säännökset huomioiden, kylmäketjussa olevia tuotteita (liha, kala ja pakasteet), tuore- tai terminaalituotteita ei oteta palautukseen.
HEDELMÄT, VIHANNEKSET, KANANMUNAT, KUKAT, PAKASTEET SEKÄ KYLMÄHUONE- JA TUORETUOTTEET
Hyvityspyyntö tuotteen laatuun tai hintaan kohdentuvista reklamaatioista, kuormasta puuttuvista tai ylimääräisenä toimitetuista sekä rikkoutuneista tuotteista on tehtävä Wihuri Metro-tukun asiakaspalveluun yhden (1) arkipäivän kuluessa lähetyksen vastaanotosta. Poikkeuksena ovat perjantain ja lauantain aikana saapuneet kuormat, joista reklamoidaan viimeistään seuraavana arkipäivänä. Tätä vanhemmat reklamaatiopyynnöt katsotaan aiheettomiksi.
Mikäli pakasteiden kuljetuslämpötilan epäillään olleen väärä, tuotteiden lämpötila tulee mitata kuljettajan läsnä ollessa, merkitä lämpötila lähetysluetteloon ja ottaa lähetysluetteloon kuljettajan allekirjoitus. Mittaus tulee tehdä tuotteiden ollessa kuormatilassa. Kuljetuksessa sulaneita tuotteita ei hyvitetä, jos lämpötilaa ei ole todettu kuljettajan läsnä ollessa.
KUIVATAVARA, TUPAKKA JA ALKOHOLI
Huomautukset tuotteista ja toimituksista on tehtävä Wihuri Metro-tukun asiakaspalveluun kahden (2) arkipäivän sisällä lähetyksen vastaanotosta. Tätä vanhemmat reklamaatiopyynnöt katsotaan aiheettomiksi.
Teholavoina toimitettujen kahvien huomautukset pehmenneiden kahvipakettien osalta on tehtävä 21 kalenteripäivän (3 viikkoa) kuluessa lähetyksen vastaanotosta. Tätä vanhemmat reklamaatiopyynnöt katsotaan aiheettomiksi. Myymälä- ja vastaanottotyöskentelystä johtuvia pehmenneitä kahvipaketteja ei hyvitetä.
Alkoholit (yksittäin kerättyjen pullojen laatikko on merkitty sinisellä teipillä), tupakat ja arvotavarat (esim. paristot; yksittäin kerättyjen tuotteiden laatikko on merkitty punaisella teipillä) on tarkastettava kolleittain kuljettajan läsnä ollessa. Mahdolliset toimituspoikkeamat on merkittävä lähetyslistaan ja vahvistettava sekä asiakkaan että kuljettajan allekirjoituksin.
Huomattavan suurista toimitusvirheistä on soitettava Wihuri Metro-tukun asiakaspalveluun välittömästi.
TUOTEPALAUTUKSET
Ylimääräisenä toimitetut tai vaurioituneet tuotteet palautetaan seuraavan tavarantoimituksen yhteydessä. Palautusta varten tulee aina olla palautuslähete, jonka saa ilmoittamalla reklamaation Wihuri Metro-tukun asiakaspalveluun. Palautuslähete toimitetaan asiakkaalle seuraavan saapuvan kuorman yhteydessä kahtena kappaleena.
Kaikissa palautusdokumenteissa tulee olla sekä asiakkaan että kuljettajan allekirjoitukset. Toinen osa lähetteestä jää kuljettajan kuittauksella varustettuna asiakkaalle, toinen palautetaan tavaran mukana. Kuljettajalla ei ole oikeutta ottaa tavaraa vastaan ilman palautuslähetettä.
Palautettavat tavarat on pakattava valmiiksi poiskuljetusta varten ja sijoitettava paikkaan, josta kuljettaja ne helposti löytää. Kylmähuonesäilytystä vaativat tuotteet tulee säilyttää kylmässä noutoon saakka.
Keräilyvirheen vuoksi palautuvan tavaran tulee olla myyntikelpoista, epäkurantteja tuotteita ei hyvitetä.
Mikäli palautettavaksi sovittua tuotetta ei palauteta, hyvitysvelvollisuus raukeaa.
KULJETUSYKSIKÖIDEN JA PANTTIEN PALAUTUKSET (YRITYSASIAKAS)
Aseta kaikki palautuvat kuljetusyksiköt ohjeistuksen mukaisesti odottamaan palautusta.
LAATIKOT: Pinoa tyhjät laatikot sisäkkäin tyypeittäin rullakkoon tai FIN-lavalle. Älä pinoa samaan nippuun erityyppisiä laatikoita.
LAVAT: Pinoa lavat tyypeittäin maksimissa 15 lavan nippuihin. Kuljettaja vie pois kaikki toimittamansa lavatyypit.
JAKELURULLAKOT: Wihuri Metro-tukku omistaa Wihurin logolla varustetut rullakot (logo tunnistekilvessä). Niputa 3-6 rullakon nippuihin pyörät alaspäin ja palauta oikealle omistajalle.
ASTIAT, KORIT JA KENNOLEVYT: Merkitse pantilliset yksiköt Wihuri Metro-tukun pantilliselle palautuslomakkeelle. Lomakkeita voi tilata tilausnumerolla 0611988.
WIHURI METRO-TUKUN MYYMIEN ALKON PULLOJEN, LASIMURSKEEN JA VIRVOITUSJUOMAPÄÄLLYSTEIDEN PALAUTUKSIIN LIITTYVÄT OHJEISTUKSET:
Asiakkaan tulee rekisteröityä Suomen Palautuspakkaus Oy:n (PALPA) asiakkaaksi voidakseen palauttaa kierrätysmuovipulloja, tölkkejä ja lasimursketta Wihuri Metro-tukun kautta (lisätietoja www.palpa.fi). Rekisteröitymisen jälkeen PALPA lähettää asiakkaalle omalla asiakasnumerollaan varustettuja tunnistetarroja palautussäkkien ja lasimurskesäiliöiden sulkimia varten. Mikäli rekisteröityminen on tehty jo aiemmin kierrätysmuovipulloja tai tölkkejä varten, uutta rekisteröitymistä ei lasimursketta varten tarvita, vaan sama PALPAn asiakasnumero käy myös murskeen palautukseen.
Kierrätysmuovipullot ja tölkit:
- Tyhjät kierrätysmuovipullot ja tölkit kerätään PALPAn palautussäkkeihin. Tölkkejä ja pulloja ei tarvitse laskea, mutta tölkit kerätään omaan säkkiinsä, pullot omaansa. Säkkejä ja niiden sulkimia voi tilata Wihuri Metro-tukusta muun tilauksen yhteydessä, tunnistetarrat tilataan PALPAlta.
- Asiakkaan on varmistettava, että säkit on aina suljettu asianmukaisesti oikeanlaisella sulkijalla ja sulkijaan on liimattu PALPAn asiakasnumerolla varustettu tunnistetarra. Mikäli tarra puuttuu, kuljettaja ei ota palautettavia säkkejä kuljetukseen.
- Palautussäkit tulee jättää ensisijaisesti PALPAn rekisteröityneiden kuljetusliikkeiden kuljetettavaksi. Näitä kuljetusliikkeitä ovat panimot, keskusliikkeet ja juomatukut, mukaan lukien Wihuri Metro-tukku.
- Metro-pikatukkujen asiakkaat voivat myös itse toimittaa täydet säkit pikatukkuun mikäli rekisteröityneen kuljetusliikkeen käyttö on hankalaa tai muuta kuljetusta ei ole. Pikatukku toimittaa säkit edelleen PALPAlle muiden palautusten yhteydessä hyvitettäväksi.
- Kaikki lasiset Alkon pullot sekä tuontipullot tulee palauttaa kierrätykseen lasimurskeena, ei tyhjinä pulloina koreittain. Murske kerätään tätä tarkoitusta varten oleviin säiliöihin. Astiaan ei saa laittaa keraamisia pulloja, posliinia, roskia eikä muita lasipakkauksia.
- Murskattavien lasien kuljetusta varten asiakkaan täytyy tilata tyhjiä 240 l tai 600 l säiliöiltä joko käyttämiltään panimoilta, keskusliikkeiltä tai juomatukuilta normaalin tilauksensa yhteydessä. Säiliöitä saa myös Wihurin Metro-tukusta. Ne toimitetaan asiakkaalle seuraavan toimituksen yhteydessä ja niistä veloitetaan pantti.
- Asiakas voi palauttaa täydet PALPAn säiliöt kaikille PALPAn rekisteröityneille kuljetusliikkeille eli panimoille, keskusliikkeille ja juomatukuille, mukaan lukien Metro-pikatukun kuljetus. Palautukselle ei tarvitse tilata erillistä noutoa.
- Asiakkaan täytyy pitää huoli, että täysistä säiliöistä löytyy samanlainen PALPAn tunnistetarra kuin kierrätysmuovipullojen ja tölkkien sulkimista saadakseen hyvityksen palautuvasta lasimurskeesta ja pantista. Säiliöiden pantit hyvittää niiden vastaanottava taho eli kuljettaja. PALPA hyvittää astian murskesisällön kuljettajan tekemän säiliöluennan perusteella.
- 600 l säiliön tulee olla aina palautuksessa täysi hyvitystä varten. 240 l säiliön voi palauttaa joko täytenä (100% hyvitys) tai vajaana (50% hyvitys). Hyvitys palautetuista säiliöistä sekä lasimurskeesta tehdään PALPAn tunnistetarran tietojen perusteella, joten tietojen oikeellisuus varmistaa oikeanlaisen hyvityksen.
- Kuljettajalla on mukanaan Wihuri Metro-tukun pantillinen palautuslomake, johon hän merkitsee palautuvien panttien määrät. Asiakkaan tulee aina tarkastaa, että määrät ovat oikein. Kuljettaja kuittaa palautuslomakkeen omalla allekirjoituksellaan sekä jättää siitä yhden osan asiakkaalle.
- Kuljettaja tarkastaa palautuvien tuotteiden määrät sekä palautuslomakkeen asiakastiedot, kuittaa lomakkeen omalla allekirjoituksellaan sekä antaa palautuslomakkeesta asiakkaalle yhden kappaleen. Tietojen asiakaskohtaisesta oikeellisuudesta vastaa kuljettaja, joten on tärkeää, että palautuvien tuotteiden määrät on yhdessä tarkastettu sekä hyväksytty kuljettajan kuittauksella.
- Wihuri Metro-tukun kuljettajalla ei ole oikeutta ottaa palautuksia vastaan ilman oikeanlaista panttipalautuslomaketta.
- Metro-pikatukkujen omissa kuljetuksissa kuljettaja noutaa tyhjät pullot, korit ja kennot seuraavan normaalin toimituksen yhteydessä. Kuljettajalla on mukanaan Wihuri Metro-tukun pantillinen palautuslomake, johon hän merkitsee palautuvien panttien määrät. Asiakkaan tulee aina tarkastaa, että määrät ovat oikein. Kuljettaja kuittaa palautuslomakkeen omalla allekirjoituksellaan sekä jättää siitä yhden osan asiakkaalle.
- Hyvitys palautetuista panteista tehdään pullonpalautuslomakkeen tietojen perusteella, joten tietojen oikeellisuus varmistaa oikeanlaisen hyvityksen.
- Panimoilta tilattujen juomien kennolevyt, pullot ja korit palautetaan ko. panimon kuljettajalle kultakin panimolta saatavien ohjeiden mukaan.
Palautettavia pantteja koskevissa kysymyksissä voit olla yhteydessä Wihuri Metro-tukun asiakaspalveluun sähköpostitse asiakaspalvelu.metro@wihuri.fi tai puhelimitse 0200 50 200.